En brugerrejse er en visuel, kronologisk fremstilling af brugerens oplevelse med at interagere med et produkt eller en service. Brugerrejsen anvendes til at kommunikere omkring kvaliteten af eksisterende og nye produkter/services – både internt i gruppen af studerende, samt eksternt med brugere og andre aktører.
Fordelen ved at udvikle en brugerrejse at beskrive brugerens nuværende praksis, er at brugerrejsens format giver mulighed for at undersøge og kommunikere brugerens oplevelse, hvilket er særlig nyttigt som opfølgning på research (f.eks. Observationer, Etnoraid og Kvalitative interviews) inden idé- og konceptudvikling påbegyndes.
Fordelen ved at udvikle en brugerrejse, når man udvikler nye koncepter, er at man bevarer fokus på, hvordan en potentiel løsning opleves fra brugerens perspektiv. I den forbindelse giver brugerrejsens format mulighed for, at man kan teste antagelser om, hvordan et et produkt eller en service egentlig fungerer og forhåbentlig skaber værdi for brugeren og andre relevante aktører.