Eksamen er en vigtig del af de studerendes læring, da den definerer, hvad de studerende skal rette fokus på, hvordan de bruger deres tid og på mange måder også, hvordan de vurderer sig selv (”Backwash effect”, Biggs 2007). Det er derfor vigtigt at gøre sig klart, hvordan undervisningen hænger sammen med eksamen, før man vælger selve eksamensformen. Forskellige eksamensformer egner sig til udprøvning af forskellige typer læringsmål og fremmer derfor forskellige typer læring.
I forbindelse med undervisning igennem og for innovation og entreprenørskab (I&E) indgår der læringsmål vedrørende færdigheder og kompetencer, som kan skabe særlige udfordringer i forhold til eksamen og prøveformer på dit kursus. Innovation og entreprenørskab er kendetegnet ved iterative og eksperimenterende processer, hvor problemer redefineres flere gange undervejs, og hvor idéer og løsninger løbende udvikles, testes og skifter retning. Processer som i et eller anden omfang er præget af uforudsigelighed, fejl eller tilfældigheder, som de studerende løbende skal forholde sig til og lære af. Dette kan være en udfordring i akademiske sammenhænge og specielt i forbindelse med eksamen og prædefinerede læringsmål og bedømmelseskriterier.
Det er derfor vigtigt, at underviseren kommunikerer meget tydeligt til de studerende, hvad de bliver bedømt på til eksamen, og hvad de ikke bliver bedømt på (se nedenunder om feedback). Til eksamenen skal det være muligt at evaluere på det, der er skrevet ind i læringsmålene. Det gælder ikke i samme grad for kursusbeskrivelsen. Her kan der godt være mål, som fx samarbejde, som ikke skal evalueres til eksamen.
Det kan også være en god idé at udarbejde bedømmelseskriterierne sammen med de studerende et stykke inde i undervisningsforløbet. Dette kan være med til at give de bedst mulige forudsætninger for, at de studerende kan indgå i og lære af deres deltagelse i I&E-processer.
Der findes en del materiale om eksamensformer, både generelt og i relation til I&E-undervisning; nogle af disse materialer kan du finde links til nederst på siden.
MATERIALER TIL INSPIRATION
- Oversigt med udvalg af forskellige I&E eksamensformer
- Rapport udarbejdet i samarbejde mellem uddannelsesstrategiskprojekt om I&E på Københavns Universitet, Fonden for Entreprenørskab og Universiteternes I&E-pædagogiske Netværk (UNIEN): Bedømmelse og evaluering i innovations- og entreprenørskabsundervisning på de danske universiteter
- Værktøj til Udvikling af Eksamensformer (VUE) fra SDU, hvor man også kan finde en oversigt over, hvilke eksamensformer der egner sig til at udprøve forskellige typer generelle læringsmål.