Innovations-sommerskoler betegner kursusforløb, hvor undervisning og gruppearbejde foregår på samme sted, hvor der undervises igennem praktiske innovationsforløb. En innovations-sommerskole er kendetegnet ved:
- Begrænset antal studerende (20-50) der arbejder i tværfaglige teams
- Kursusforløb over en afgrænset periode (en til fem uger) i sommerperioden
- Undervisningsformen er præget af gruppearbejde, aktiv undervisningsdeltagelse og projektorienteret undervisning
- Afholdes på lokalitet (fx på virksomhed, i byrummet) udenfor universitetsmurene eller særlig i særligt indrettede lokaler på campus
- Underviserrollen er i høj grad faciliterende
- De studerendes projekter inddrager real-life udfordringer fra eksterne opdragsgivere
- Kurset samarbejder med eksperter og praktikere fra private og offentlige organisationer i forskellige faser af kursusforløbet
Sommerskoler kan virke mere intense i forhold til kurser, som indgår i den almindelige semesterstruktur, og de studerende vil ofte opleve, at de bliver meget grebet af deres innovationsprojekter, fællesskabet og “ånden” på en sommerskole. Læs i vejledningen nedenfor om organisering af en innovations-sommerskole i forhold til det faglige tema, koordinering og tilrettelæggelse, det fysiske miljø, materialer og iscenesættelse, samt procesdesign og facilitering. Nederst på siden finder du desuden en tidsplan for udvikling af en innovations-sommerskole, samt materialer og eksempler.