Read more Plus Minus My favourites OmVærktøjskassen til innovation og entreprenørskab i undervisningen Favourite Download pdf-file Facebook

BESKRIVELSE

I et innovationskursus kan underviseren indtage forskellige roller overfor de studerende, og som beskrevet i Kursets organisering, så kan underviseren indgå som en del af en undervisergruppe med forskellige baggrunde og fagligheder. En underviser kan således påtage sig en enkelt rolle eller påtage sig mange forskellige roller afhængigt af forskellige faktorer, som f.eks.:

  • Faglig baggrund og erfaring
    Måske har underviseren en faglig baggrund med relevans for kursets indhold og fungerer som faglig ekspert. En anden mulighed er at underviseren har praktisk erfaring med innovationsprocesser og teamsamarbejde og påtager sig rollen som facilitator. Eller også kan underviseren fungere som kursuskoordinator og være mere fokuseret på de praktiske aspekter af kursusafviklingen.
  • Undervisningsressourcer til rådighed
    Hvis der er ressourcer til at inddrage flere undervisere på kurset, som kan supplere med nødvendige faglige kompetencer, så vil det naturligvis også påvirke underviserens rolle i forhold til, hvor mange funktioner der skal dækkes, og hvordan faglighederne overlapper og supplerer hinanden.

VEJLEDNING

I nedenstående beskrivelser kan du læse om facilitering og koordinering, som er to vigtige funktioner til undervisning for og igennem innovations- og entreprenørskabsprocesser.

Brug disse beskrivelser som input til, hvordan du bedst muligt varetager forskellige roller og funktioner på dit kursus. Hvis det er et større kursus med mange studerende og samarbejde med eksterne opdragsgivere anbefaler vi at være mere end én underviser og samle et underviserteam af to til fem eller flere undervisere, hvor især facilitering og koordinering er afklaret og uddelegeret i god tid før kurset. Rollefordelingen bør også meldes klart ud til de studerende.

Værd at overveje

  • Er underviseren ansvarlig for at eksaminere de studerende på kurset, kan det påvirke hvilke typer roller, det er hensigtsmæssigt for underviseren at påtage sig. Det gælder især i forhold til at skulle facilitere de studerende og håndtere eventuelle konflikter i forbindelse med gruppearbejde, da disse former for vejledning kræver en vis fortrolighed med de studerende for at kunne fungere. Der kan være aspekter af de studerendes gruppearbejde og generelle aktiviteter, som eksaminerende underviser ikke skal orienteres om, og som ikke bør påvirke eksamensresultater.
  • Det kan også være uhensigtsmæssigt at eksaminerende underviser evaluerer og giver feedback på de studerendes idéer, da der kan opstå bias ved at eksaminerende underviser kan (uforsætligt) præge de studerendes idéer og løsninger i en bestemt retning.

Koordinatoren fungerer som den gennemgående person på kurset, der sørger for rammesætning og strukturering af kurset.

Koordinatoren er bindeleddet imellem studerende, undervisere og eksterne organisationer og har ansvaret for at koordinere undervisningsaktiviteter i henhold til kursusplan og detaljeret drejebog. Koordinering indebærer således at organisere samarbejde med undervisere på kurset, håndtere kommunikation med de studerende, samt håndtere samarbejde med eksterne opdragsgivere.

Koordinator kan være den samme som den kursusansvarlige, eller det kan være en person som samarbejder med kursusansvarlige om at varetage koordinering på kurset. Da kurser med undervisning igennem innovation med projektarbejde, eksterne aktører og mange studerende kan være krævende i forhold til tid og ressourcer, kan det være en god idé at have en koordinator tilknyttet kursets underviserteam, så kursusansvarlige f.eks. kan fokusere på eksamen og evt. fagfaglig undervisning.

Koordinatoren bør også samarbejde med kursusansvarlige og resten af underviserteamet om at udvikle kursusbeskrivelse, drejebog og procesdesign, så koordinatoren får indsigt i kursets indhold og opbygning til brug for koordinering ved kursets afvikling.

Cases og eksternt samarbejde
I forhold til casebaseret projektarbejde er det især relevant at tilknytte en koordinator til kurset, som sørger for:

  • At finde passende cases, udarbejde cases og samarbejdsaftaler med eksterne opdragsgivere (evt. vedr. fortrolighedskontrakter og idébeskyttelse)
  • At varetage kontakt med eksterne opdragsgivere op til kursusstart og i løbet af kurset.
  • At skaffe andet relevant materiale fra eksterne opdragsgivere, som giver de studerende de bedste forudsætninger for at løse casen: interne rapporter, visuelt materiale, statistikker, etc.

Læs mere om Cases og eksternt samarbejde her

Undervisningsmateriale
Koordinatoren bør have et overblik over undervisningsmateriale i kurset. Undervisningsmateriale benyttes til at understøtte de studerendes proces i et I&E-kursus, og det bør være tilgængeligt for alle studerende og undervisere på kurset, gerne i udskrevet form. Undervisningsmateriale kan f.eks. være:

  • Procesmodel for kurset
  • Program /ugeplan for kurset
  • Praktisk information, herunder information om undervisere, lokaler, eksamen, mm.
  • Leverencebeskrivelser
  • Casebeskrivelser
  • Gruppekontrakt
  • Vejledninger til metoder/øvelser, som de studerende selv faciliterer i deres teams.

Læs mere i Undervisningsmateriale og find konkrete eksempler på undervisningsmateriale til I&E-undervisningsforløb anvendt i praksis.

Koordinatoren fungerer som den gennemgående person på kurset, der sørger for rammesætning og strukturering af kurset.

Koordinatoren er bindeleddet imellem studerende, undervisere og eksterne organisationer og har ansvaret for at koordinere undervisningsaktiviteter i henhold til kursusplan og detaljeret drejebog. Koordinering indebærer således at organisere samarbejde med undervisere på kurset, håndtere kommunikation med de studerende, samt håndtere samarbejde med eksterne opdragsgivere.

Koordinator kan være den samme som den kursusansvarlige, eller det kan være en person som samarbejder med kursusansvarlige om at varetage koordinering på kurset. Da kurser med undervisning igennem innovation med projektarbejde, eksterne aktører og mange studerende kan være krævende i forhold til tid og ressourcer, kan det være en god idé at have en koordinator tilknyttet kursets underviserteam, så kursusansvarlige f.eks. kan fokusere på eksamen og evt. fagfaglig undervisning.

Koordinatoren bør også samarbejde med kursusansvarlige og resten af underviserteamet om at udvikle kursusbeskrivelse, drejebog og procesdesign, så koordinatoren får indsigt i kursets indhold og opbygning til brug for koordinering ved kursets afvikling.

Cases og eksternt samarbejde
I forhold til casebaseret projektarbejde er det især relevant at tilknytte en koordinator til kurset, som sørger for:

  • At finde passende cases, udarbejde cases og samarbejdsaftaler med eksterne opdragsgivere (evt. vedr. fortrolighedskontrakter og idébeskyttelse)
  • At varetage kontakt med eksterne opdragsgivere op til kursusstart og i løbet af kurset.
  • At skaffe andet relevant materiale fra eksterne opdragsgivere, som giver de studerende de bedste forudsætninger for at løse casen: interne rapporter, visuelt materiale, statistikker, etc.

Læs mere om Cases og eksternt samarbejde her

Undervisningsmateriale
Koordinatoren bør have et overblik over undervisningsmateriale i kurset. Undervisningsmateriale benyttes til at understøtte de studerendes proces i et I&E-kursus, og det bør være tilgængeligt for alle studerende og undervisere på kurset, gerne i udskrevet form. Undervisningsmateriale kan f.eks. være:

  • Procesmodel for kurset
  • Program /ugeplan for kurset
  • Praktisk information, herunder information om undervisere, lokaler, eksamen, mm.
  • Leverencebeskrivelser
  • Casebeskrivelser
  • Gruppekontrakt
  • Vejledninger til metoder/øvelser, som de studerende selv faciliterer i deres teams.

Læs mere i Undervisningsmateriale og find konkrete eksempler på undervisningsmateriale til I&E-undervisningsforløb anvendt i praksis.