BESKRIVELSE
I et innovationskursus kan underviseren indtage forskellige roller overfor de studerende, og som beskrevet i Kursets organisering, så kan underviseren indgå som en del af en undervisergruppe med forskellige baggrunde og fagligheder. En underviser kan således påtage sig en enkelt rolle eller påtage sig mange forskellige roller afhængigt af forskellige faktorer, som f.eks.:
- Faglig baggrund og erfaring
Måske har underviseren en faglig baggrund med relevans for kursets indhold og fungerer som faglig ekspert. En anden mulighed er at underviseren har praktisk erfaring med innovationsprocesser og teamsamarbejde og påtager sig rollen som facilitator. Eller også kan underviseren fungere som kursuskoordinator og være mere fokuseret på de praktiske aspekter af kursusafviklingen.
- Undervisningsressourcer til rådighed
Hvis der er ressourcer til at inddrage flere undervisere på kurset, som kan supplere med nødvendige faglige kompetencer, så vil det naturligvis også påvirke underviserens rolle i forhold til, hvor mange funktioner der skal dækkes, og hvordan faglighederne overlapper og supplerer hinanden.
VEJLEDNING
I nedenstående beskrivelser kan du læse om facilitering og koordinering, som er to vigtige funktioner til undervisning for og igennem innovations- og entreprenørskabsprocesser.
Brug disse beskrivelser som input til, hvordan du bedst muligt varetager forskellige roller og funktioner på dit kursus. Hvis det er et større kursus med mange studerende og samarbejde med eksterne opdragsgivere anbefaler vi at være mere end én underviser og samle et underviserteam af to til fem eller flere undervisere, hvor især facilitering og koordinering er afklaret og uddelegeret i god tid før kurset. Rollefordelingen bør også meldes klart ud til de studerende.
Værd at overveje
- Er underviseren ansvarlig for at eksaminere de studerende på kurset, kan det påvirke hvilke typer roller, det er hensigtsmæssigt for underviseren at påtage sig. Det gælder især i forhold til at skulle facilitere de studerende og håndtere eventuelle konflikter i forbindelse med gruppearbejde, da disse former for vejledning kræver en vis fortrolighed med de studerende for at kunne fungere. Der kan være aspekter af de studerendes gruppearbejde og generelle aktiviteter, som eksaminerende underviser ikke skal orienteres om, og som ikke bør påvirke eksamensresultater.
- Det kan også være uhensigtsmæssigt at eksaminerende underviser evaluerer og giver feedback på de studerendes idéer, da der kan opstå bias ved at eksaminerende underviser kan (uforsætligt) præge de studerendes idéer og løsninger i en bestemt retning.