I nedenstående finder du en vejledende tidsplan, som viser hvilke aktiviteter udviklingen af en ny innovations-sommerskole (indenfor en eksisterende studieordning) indebærer. Tidsplanen skal illustrere fokuspunkter, aktiviteter og vigtige deadlines og kan bruges som inspiration, når du skal udvikle et kursus efter innovations-sommerskole formatet.
1,5 år før: indledende udviklingsarbejde
Udvikling af kursusindhold Udvikling af og beslutning vedr. fagligt tema, samt innovationstilgang for kurset. – Hvilke gode samarbejder mellem forskere kan der evt. bygges videre på? – Fra hvilke studieretninger skal der rekrutteres studerende fra? – Hvordan skal de studerende bruge deres faglighed i kurset? |
Koordinering og formaliteter Indlede kontakt til forskere og undervisere fra andre institutter, fakulteter eller universiteter, som kunne være en del af undervisergruppen afhængigt af det faglige tema |
15 mdr. før: Ressourcer og etablering af undervisergruppe
Udvikling af kursusindhold Etablere undervisergruppe og afgøre ressourcer. Rammesætning af kurset: – Læringsmål og fagligt indhold – Tidspunkt for afholdelse af kurset – ECTS – Antal deltagere max. – Eksamensform |
Koordinering og formaliteter Ansvarsfordeling i undervisergruppe. Forventningsafstemning Evt. udvikle fordelingsnøgle for STÅ Det studieadministrative skal undersøges og afklares vedr. hver uddannelsesinstitution Begynde overvejelser om lokaler for kurset |
14 mdr. før: Kursusbeskrivelse og studieadministration
Udvikling af kursusindhold Udvikle og skrive kursusbeskrivelse, samt udvikling af læringsmål. |
Koordinering og formaliteter Én hovedforfatter til kursusbeskrivelse og evt. resten af undervisere som medforfattere Godkendelse af STÅ-fordelingsnøgle af de involverede partnere |
10 mdr. før: Kursusdesign og deadline for at indsende kursus til studienævn
Udvikling af kursusindhold Undervisergruppen skal udvikle: – Procesdesign – aktiviteter og undervisningsformer – Evt. virksomhedscases som udgangspunkt for innovationsproces? – Evt. flere undervisere og facilitatorer – Litteratur |
Koordinering og formaliteter Beslutte procedure for optagelse af studerende på kurset Indsende kursusbeskrivelse til studienævn til godkendelse senest d. 25. oktober |
5 mdr. før: virksomhedscases
Udvikling af kursusindhold Beslutning omkring virksomhedscases |
Koordinering, formaliteter og kommunikation Indlede kontakt til potentielle virksomheder og organisationer, som kan stille cases til de studerende Godkendelse af kursusbeskrivelse af studienævn Beslutning omkring lokaler. Kommunikationsmateriale til samarbejde med virksomheder |
3 mdr. før: Kommunikation af kurset
Udvikling af kursusindhold Forberedelsesmøde med hele underviserteamet: sidste møde med alle tilknyttede undervisere, hvor kursusplan og roller gennemgås. |
Koordinering, formaliteter og kommunikation Kontakte evt. eksterne undervisere Deadline for studerendes ansøgning til kurset. Kommunikation til rekruttering af studerende: F.eks. plakater, postkort, intranet, mails via undervisere til studerende. Hvis man ønsker at rekruttere bestemte fagligheder, bør man overveje deres rolle i kurset og bruge disse overvejelser i kommunikationen. |
1 mdr. før: Gruppeinddeling
Udvikling af kursusindhold Evt. små justeringer af kurset. |
Koordinering og formaliteter Kursuskoordinator gennemgår tilmeldte studerende og inddeler dem i grupper, læs mere her om Gruppesammensætning |
0 mdr. før: Afvikling af sommerskolen!
2 mdr. efter: Evaluering
Udvikling af kursusindhold Møde om evaluering af kurset med henblik på evt. videreudvikling af kursusindhold. |