Read more Plus Minus My favourites OmVærktøjskassen til innovation og entreprenørskab i undervisningen Favourite Download pdf-file Facebook

“Som underviser ønsker jeg at inspirere min studerende til en aktiv undervisningsdeltagelse, hvor mine teoretiske pointer bliver afprøvet og udfordret i praksis. I den forbindelse var samarbejdet med Katalyst og Theatre in Business meget inspirerende. De leverede en professionel workshop der tog højde for min faglige undervisning og på kort tid gav de studerende en ny indsigt i deres fagområde

– Professor Mie Femø, Procesledelse og Interaktion, INSS, HUM

De studerende fik i forbindelse med workshoppen og den efterfølgende videoproduktion mulighed for at afprøve deres viden om genrer, audiovisuel kommunikation og storytelling i praksis. Opdraget fra Carlsberg gav dem nogle konkrete problemstillinger at spille op imod, og resultatet var en bred vifte af kommunikationskoncepter, der spændte over så forskellige genrer og perpektiver som intern kommunikation, reklamefilm, videoetnografi og computerspil. Alt i alt en meget positiv oplevelse og et flot resultat.”

– Adjunkt Anne Mette Thorhauge, Adiovisuel Kommunikation. MEF, HUM

Det var virkelig motiverende at se de studerende erkende at undervisningsforløbet har givet nogle specifikke kompetencer der gør dem i stand til at løse en problemstilling fra et perspektiv, som den pågældende virksomhed ikke selv havde set”

– Ph.d Merete Carlson, Mediekunst og Kropslighed, INSS, HUM

I forbindelse med den konkrete didaktiske planlægning af innovationspædagogiske undervisningsforløb, på Afdelingen for Teater & Performance Studier, har jeg anvendt værktøjskassen fra Katalyst på flere forskellige måder. Jeg har haft stor gavn af at anvende såvel de overordnede planlægningsværktøjer for hele forløb, som de mere konkrete metodiske tilgange og specifikke øvelser til de enkelte workshops og delprocesser. ….

I tilrettelæggelsen af den slags læreprocesser, har det derfor været en stor hjælp, for mig, at bruge konkrete innovationsmodeller fra værktøjskassen til at skabe overordnede rammer for undervisningsforløb. Sådanne modeller kan strukturere en inddeling af forløbet i forskellige veldefinerede faser med specifikke overordnede formål og konkrete delmål. Derved bliver det muligt, både for underviseren og de studerende, at overskue og styre processen, uden at forhindre nytænkning i forhold til processens indhold. Ved, på den måde, at segmentere processen i veldefinerede faser, er det ligeledes lettere, som underviser, at knytte relevant fagspecifik teori til processerne, på en sådan måde, at teorien kan anvendes konkret som inspiration til idegenerering og –udvikling eller som grundlag for analytiske eller evaluerende opgaver i arbejdsprocesserne. Teori og praksis kan, på den måde, nemmere integreres….

I forhold til at tilrettelægge de enkelte faser og delprocesser, har jeg haft god hjælp af værktøjskassens konkrete metoder og øvelsesmateriale. Værktøjskassen rummer mange fine øvelser, som er lette at implementere i undervisningsforløbet. For eksempel til delprocesser som målgruppeundersøgelser, idéudvælgelse eller idéudvikling.
Samtidig har jeg faktisk også, ved flere lejligheder, foreslået de studerende selv at anvende værktøjskassens metoder og øvelsesmateriale, når de har arbejdet med at designe processer for andre.

– Studieadjunkt Mette Obling Høeg, Teatersociologi og procesledelse, IKK, HUM