Read more Plus Minus My favourites OmVærktøjskassen til innovation og entreprenørskab i undervisningen Favourite Download pdf-file Facebook

Simon Lex

Simon Lex fortæller her om kurset: Innovation & co-creation.

Teori, metode og praksis: I arbejde som antropolog

På kurset Innovation & Co- Creation undersøges og sættes innovation i spil – både ud fra den antropologiske teori og den etnografiske metode. Kurset er forankret under området “Business and Organisational Anthropology” på Institut for Antropologi, hvor der kører en række kurser, som kan kobles til både innovation og entreprenørskab. På Innovation og Co-Creation underviser Simon Lex de studerende i at arbejde som antropologer og med udgangspunkt i praktiske eksempler. Med inspiration fra den antropologiske faglighed, diskuteres temaer som kreativitet, entreprenørskab, organisationskultur, nye teknologier og bæredygtighed.

På kurset deltager de studerende i en række workshops, hvor de i grupper arbejder sammen på at løse konkrete problemstillinger – både de faglige og praktiske – som de formidler til et antropologisk så vel som ikke- antropologisk publikum. Derfor er praksis og omverden også centrale elementer i kurset og samarbejdspartnere inddrages i høj grad i undervisningen. ”Vi samarbejder med virksomheder som Noma, Vega, IO Interactive, PostNord og Alexandra Instituttet. Medarbejdere eller ledere fra virksomheder deltager i undervisningen både med oplæg og som aftager af input til virksomheden”, fortæller Simon Lex.

Eksisterende tilgange og forståelser af innovation hackes – nye udvikles

Undervisning på kurset er dynamisk og dialogorienteret og formet både med forelæsninger, oplæg

fra virksomhedsrepræsentanter, gruppearbejde samt formidling og dialog. ”Vi har forsøgt at forstå forskellige tilgange til innovation og forretningsudvikling som Åben Innovation, Brugerdrevet innovation, co-creation, Teknologidrevet innovation mv. Disse har dog hovedsageligt været koblet til praktiske eksempler fra omtalte virksomheder. I den forstand er innovation i praksis mest i fokus.”, forklarer Simon Lex om de innovationstilgange og metoder, som anvendes i kurset.

”Vi har forsøgt at “hacke” eksisterende forståelser af innovation og udvikle nye rammer og forståelser. Samtidig har, vi så at sige, forsøgt at “go native” ved at anvende de antropologiske kompetencer til at arbejde innovativt med og i virksomhederne (small scale og smagsprøver).” tilføjer han.