Read more Plus Minus My favourites OmVærktøjskassen til innovation og entreprenørskab i undervisningen Favourite Download pdf-file Facebook

Studerende fra Humaniora udvikler nye kunstoplevelser til Statens Museum for Kunst

Fra 2011 til 2013 skal Statens Museum for Kunst (SMK) skabe tre nyophængninger af hhv. ældre dansk kunst, ældre udenlandsk kunst og moderne dansk kunst. SMK står over for en udfordring, hvor de gerne vil tiltrække en anden målgruppe end deres kernebruger (kvinde 45+ bosat i Hovedstadsregionen). SMK vil tiltrække en yngre målgruppe på 20-35 år, som har et stort kulturforbrug særligt inden for musik, litteratur og kunst, men som ikke vælger SMK, som deres foretrukne kunstinstitution.

De studerendes konkrete udfordring lyder derfor: Lav en relevant oplevelse for målgruppen 20-35 år, som match-er deres behov med værker fra en af de tre nyophængninger.

Processen

Problemstillingen blev behandlet i en innovationsworkshop. De studerende arbejdede i grupper og blev guidet af professionelle innovationskonsulenter fra Katalyst. Processen var baseret på en humanistisk innovationsmetode, hvor mennesket og dets behov er afgørende for succesfuld innovativ tænkning. De studerende blev introduceret for teorier og praktiske øvelser inden for brugerdrevet innovation, attraktionsudvikling og oplevelsesdesign.

Resultatet

Alle resultater bar tydeligt præg af, at de digitale medier skal have en plads i SMK’s støvede samlinger. Der var generelt enighed om, at samlingens statiske monolog med beskueren skal erstattes med en dynamisk dialog enten på museet, online eller ude i byen. Resultaterne indeholdt alt fra bl.a. udviklingen af en Artphone, som gav brugeren mulighed for at designe egne ruter, til brugen af Wii til at remixe guldalderen. Andre koncepter indeholdt musikalske nyfortolkninger og nye partnerskaber med musik venues og festivaler. Sidst men ikke mindst mente en gruppe, at SMK måtte gå hele vejen og flytte kunsten ud af huset og ud til brugerne ved at etablere Artboxes rundt i byen.

SMK gik fra workshoppen med mange nye ideer og erkendelser om, hvad den moderne museumsgæst kræver – et budskab om at turde mere.

Fakta

Kursus: Fagtematisk workshop
Kursusansvarlig: Ph.d stipendiat Maj Klindt
Deltagere: Kandidatstuderende på Kultur-politik & Samtidsmuseer, IKK, KUA
Varighed: 2 dage
Opdragsgiver: Statens Museum for Kunst. Programleder af SMK Digital, Helene Brøndholt
Facilitatorer: Katalyst, Marjanne Kurth og Jesper Lee Jyderup