Read more Plus Minus My favourites OmVærktøjskassen til innovation og entreprenørskab i undervisningen Favourite Download pdf-file Facebook

Som en af verdens førende producenter af overfladebehandling, forsyner PPG Industries (Dyrup A/S) større industrier, den professionelle maler, såvel som den enkelte privatperson med produkter til behandling og beskyttelse af overflader. Virksomheden efterstræber at anvende innovative processer i deres arbejdsgange og produkter. En af overflade-behandlingens største fjender er blue stain fungus (svamp), der angriber træ ved et bestemt niveau af fugt.

PPG Industries leverer en case til sommerskolen Innovation Inspired by Nature. Udfordringen lyder således; find alternative måder til træbeskyttelse, således blue stain fungus undgås eller forsvinder på overfladebehandlet træ. Konceptet, de studerende, udvikler skal tage højde for hensyn til miljø, omkostninger og implementering.

Processen

Sommerskolen Innovation Inspired by Nature var designet med afsæt i en Double Diamond procesmodel med overskrifterne: Inspire, explore og create. Således guides de studerende igennem en proces fra case forståelse, idéudvikling til design af koncept og løsning. De studerende præsenterer løsningen gennem konceptbeskrivelse og en fysisk prototype. Sommerskolen er sat op som et camp-format, hvor de studerende var taget ud af universitetet som kontekst og placeret i tværfaglige og tværuniversitære teams i CBS’s studio, en Frederiksbergvilla i tre niveauer med en hjemlig atmosfære, en forelæsningssal og flere værelser egnet til gruppearbejde.

Resultatet

En gruppe studerende arbejdede med den tekniske del af udfordringen, der bestod i at udvikle en specifik type overfladebehandling. Gruppen ledte efter mekanismer i naturen til at håndtere fugt. Her fandt de blandt andet inspiration i flodhestens måde at benytte sig af sin svedproduktion på. En anden inspirationskilde fra naturen var lotusblomstens vandafvisende strukturer.

Samtidig udførte gruppen et feltstudie med kvalitative videointerviews, hvor de undersøgte brugernes forhold til miljøvenlig maling. Her fandt de frem til, at brugerne ikke nødvendigvis associerer miljøvenlige produkter med kvalitet og effektivitet, og derfor fravælger de fx Dyrups miljøvenlige træbeskyttelse, når de shopper. Gruppen udviklede en række brugerinddragelsesmetoder til Dyrup, så virksomheden fremover bedre kunne målrette deres kommunikere med brugerne og sælge den miljøvenlige maling.

Fakta

Kursus: Summer School 2013 Innovation Inpired by Nature
Kursusansvarlig: PLEN i samarbejde med Katapult
Deltagere: 34 studerende fra KU, CBS, DTU og internationale universiteter.
Varighed: 3 uger (7,5 ECTS)
Opdragsgiver: PPG Industries, Dyrup A/S Facilitatorer: Marjanne Kurth, Katalyst, Rikke Kortsen Okholm, Katapult, Nina Riis, Katapult og Joakim Rex